Enformatikleşen Dünyada Habermas’ın İletişimsel Eylem Anlayışının Silikleşmesi: Ötekinin Buharlaşması Problemi

Yazarlar

Anahtar Kelimeler:

Enformasyon- iletişimsel eylem- öteki- yaşam dünyası

Özet

Habermas, aklı stratejik, araç ve teknik açıdan ele alan Aydınlanma düşüncesinin, yaşam dünyasını kolonize ettiğini belirtmektedir. Aklın bu türlerinin öznenin kendisini inşa etmesini ve uzlaşı olanaklarını olumsuz etkilediği iddia etmektedir. Bu anlayışlara karşı olarak öznenin ortak akıl, özgürlük, çeşitlilik aracılığı ile iletişimsel eylem arayışını ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Böylelikle kamusal alandaki, etkilenim potansiyelini açığa çıkararak, yaşam dünyasını ele geçiren dar görüşlü popülizmi tahtından indirmek istemektedir. Buradaki temel amaç, iletişim üzerinden yaşam dünyasını “sistemin” dışında konumlandırma çabasıdır. Böylelikle, ben ve öteki ilişkisi manipüle ve zorlamaların dışında, ortak uzlaşı biçiminde dizayn edilebilecektir. Habermas’ın, iletişim araçlarının sınırlı olduğu bir dönemde yaşaması, ötekinin içsel rasyonalite üzerinden
ortak bir anlaşma zemininde uzlaşı sansını savunmasını sağlamıştır. Ancak bu noktadaki problem, iletişimsel eylemin öteki ile kurulması, post‐endüstriyel, dijital ağın belirleyici ve de ön plana çıktığı çağımızda olanaklı olabilir mi?
Çağımızda yankı odaları, filtre balonları içerisinde, ötekini dinlemek, ötekinin sesini duymak zorlaşırken ötekiye ulaşma ihtiyacı da ortadan kalkmaktadır... Bununla birlikte dijitalleşme döneminde, içkin belirli bir rasyonelleşme şansı yakalamak, ortak bir tartışma zemini bulmak çok zordur. Bu zeminin kaybolmasının temelinde iletişimsel eylemin yakalayabileceğinden daha fazla enformasyon üretilmesi problemi vardır. Hart ve Negri’ye göre, post‐endüstriyel ekonominin yarattığı enformatikleşmeyle iletişim üzerinden egemenlik yaratılmış, Stiegler’e göre yaşam bilgisinin proleterleşmesi üzerinden iletişimsel eylemin kolonileştirici etkisi oluşmuş, nihayetinde Chul Han’a göre de bu enformasyon bombardımanı içerisinde ötekinin
silikleşmesiyle iletişim kavramının anlamı da ortadan kalkmıştır. İletişimin olmadığı aynılık toplumunda, Habermas’ın daha önce ele aldığı dramaturjik eylem kavramı ortaya çıkabilir. Yani ötekinin olmadığı kimlik, karakter ve iletişimsel eylem ortadan kalktıysa ya da çarpıtıldıysa, izleyicilerin olduğu gösteri toplumu anlamlı hale gelmektedir.
Bu çalışmadaki amacımız, öncelikle geniş enformasyon ağının acımasız rutin ve edilginlik iğnelerinin ötekinin yokluğunda nasıl iletişimsel eylemi yok ettiğini açıklamaya odaklanmaktır. Daha sonra enformasyon salgını içerisinde ötekiler silikleşirken, öznelerin kendilerini ölümüne tüketmelerinin sonuçlarını tartışmaya çalışmaktır. Nihayetinde, söylemsel rasyonalitenin yerine teknik, psikolojik enformasyon araçları olgusallıktan uzak olan özneler inşa ederlerken, ortak dünya arayışının ortadan kalkıp kalkmayacağını ele almaktır.

Referanslar

Arendt, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında, Çev. Bahadır Sina Şener, İstanbul: İletişim Yayınları.

Barnhart, R. K. (Ed.) (2000). Dictionary of Etymology, Edinburg, New York: Chambers Publication.

Baudrillard, J. (2018). İmkansız Takas, Çev. Ayşegül Sönmezay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik, Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntılı Yayınları.

Bell, D. (1973). The Coming of Post‐Industrial Society. New. York: Basic Books, Inc., Publishers.

Boddice, R (2023). Duygular Tarihi, Çev. Asena Pala, Ankara: Fol Yayıncılık.

Bozkurt, V. (2005). Endüstriyel & Post‐Endüstriyel Dönüşüm. Bursa: Aktüel Yayınları.

Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. Çev. Ebru Kılıç,

İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Cilt I: Ağ Toplumunun Yükselişi.

Eagleton, T. (2015). Postmodernizmin Yanılsamaları, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Foucault, M. (2014). Doğruyu Söylemek, Çev. Kerem Eksen. Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2014.

Geray, Haluk (2003). İletişim ve Teknoloji. Ankara: Ütopya Yayınları.

Giddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel‐Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, Çev. Ümit Tatlıcan, Say Yayınları, İstanbul, 2010.

Habermas, J. (1993). ‘İdeoloji’ Olarak Teknik ve Bilim, Çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Habermas, J. (1994). “Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje”, Çev. Gülen Gül Naliş, Postmodernizm: Jameson, Lyotard, Habermas. İstanbul: Kıyı Yayınları, ss. 31‐44.

Habermas, J. (1995). “Postmodernliğe Giriş: Bir Dönüm Noktası Olarak Nietzsche”, Post‐Modernist Burjuva Liberalizmi. Çev. Yavuz Alogan, İstanbul: Sarmal Yayınevi, ss.55‐70.

Habermas, “Sivil İtaatsizlik: Demokratik Hukuk Devletinin Denek Taşı. Almanya’da Otoriter Legalizm Karşıtlığı”, Kamu Vicdanına Çağrı: Sivil İtaatsizlik, Çev. Yakup Çoşar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, ss. 116‐136.

Habermas, J. (2003). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları.

Habermas, J. (2019). İletişimsel Eylem Kuramı. Çev. Mustafa Tüzel, İstanbul : Alfa Yayıncılık.

Habermas, J. (2020). Söylem Etiği, Çev. Seyit Çoşkun, Ankara: Fol Yayıncılık.

Han, Byung‐C. (2020). Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, Çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.

Han, B.‐C. (2021a). Şiddetin Topolojisi. Çev. Dilek Zaptçıoğlu, İstanbul: Metis Yayınları.

Han, B.‐C. (2021b). Şeffaflık Toplumu, Çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.

Han, B.‐C. (2022). Enfokrasi: Dijitalleşme ve Demokrasi Krizi. Çev. Mustafa Özdemir, İstanbul: Ketebe Yayınları.

Han, B.‐C. (2023). Ötekini Kovmak: Günümüzde Toplum, Algı ve İletişim, Çev. Mustafa Özdemir, İstanbul: Ketebe Yayınları.

Hardt, M., & Negri, A. (2003). İmparatorluk. Çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Husserl (1994), Avrupa İnsanlığının Krizi ve Felsefe, Çev. Ayça Sabuncuoğlu‐Önay Sözer, İstanbul: Afa Yayıncılık.

Levinas, E.‐Cheron M. (2015). Levinas İle Söyleşi: Yüz Fenomenolojisinden Kopuş Felsefesine 1983‐1994, Çev. Işık Ergüden, İstanbul: Alfa Yayıncılık.

Lyotard, J.‐F. (2019). Postmodern Durum, Çev. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.

Nath, H. (2017). “The Information Society”, A Journal of Space and Culture, India. Vol. 4, No. 3, pp. 19‐28.

Sennett, R. (1978). The Fall of Public Man, New York: Vintage Books.

Stiegler, B. (2018). The Neganthropocene, Çev. Daniel Ross, London: Open Humanities Press.

Virilio, P (2003). Enformasyon Bombası, Çev. Kaya Şahin, İstanbul: Metis Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

27.12.2023

Nasıl Atıf Yapılır

AKTAY, M. (2023). Enformatikleşen Dünyada Habermas’ın İletişimsel Eylem Anlayışının Silikleşmesi: Ötekinin Buharlaşması Problemi. POLITIKOS: Toplum Ve Siyaset Felsefesi Dergisi, 2(1), 1–15. Geliş tarihi gönderen https://politikos.org/ojs/index.php/content/article/view/19

Sayı

Bölüm

Articles